Procedura AML – biura rachunkowe

Od 31 lipca 2021 r. biura rachunkowe są zobowiązane do przestrzegania AML – monitorowania i analizy transakcji przeprowadzanych przez ich klientów. Obowiązki z zakresu identyfikowania, monitorowania i zgłaszania podejrzeń malwersacji finansowych nakłada ustawa przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

AML

Ustawą są objęci m.in. przedsiębiorcy, których działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług w zakresie sporządzania deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych, udzielania porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego, niebędący innymi instytucjami obowiązanymi. Przepisy nakładają zatem obowiązki na każde biuro rachunkowe bez względu na rozmiar prowadzonej działalności. Niezależanie czy jest to małe, jednoosobowe biuro, czy też duży podmiot obsługujący klientów korporacyjnych.

Jeżeli prowadzisz biuro rachunkowe musisz przygotować i wdrożyć wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Co to oznacza?

Oznacza to wprowadzenie procedur – udokumentowanych sposobów postępowania dotyczących:

  • postępowania w celu analizy, rozpoznawania, zarządzania, ograniczenia i postępowania z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
  • zasad stosowania środków bezpieczeństwa finansowego;
  • zasad przechowywania dokumentów oraz informacji;
  • zasad wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie Generalnemu Inspektorowi informacji o transakcjach oraz zawiadomieniach;
  • zasad upowszechniania wśród pracowników wiedzy z zakresu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • zasad zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów; zasad kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności instytucji;
  • zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem ustawy;
  • zasad dokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze.

Zakres obowiązków jest duży, ale spokojnie – zajmiemy się tym! Opracujemy i wdrożymy procedurę AML dla Twojego biura uwzględniającą wszystkie obowiązki. Co więcej przeszkolimy kadrę kierowniczą oraz pracowników ze stosowania przepisów. Zapewniamy, że do ograniczymy dokumenty do niezbędnego minimum.
Skontaktuj się z nami w celu uzyskania oferty cenowej. Wycena usługi jest ustalana indywidualnie.